Na całym świecie osoby LGBT postrzegane są jako atrakcyjna grupa konsumencka. A jak wygląda nasza siła w Polsce?

Przy okazji badania środowiska i rynku pracy osób LGBTQ w Polsce, Fundacja LGBT Business Forum dopytała także osoby nieheteronormatywne o ich życie prywatne i wybory konsumenckie. Na podstawie tych odpowiedzi udało się dowiedzieć czegoś więcej o naszym środowisku.

Blisko 81% osób odpowiadających to osoby homoseksualne. Osoby biseksualne stanowiły 12,6%, pozostałych odpowiedzi udzieliło 6,6% pozostałych osób nieheteronormatywnych. Łącznie w internetowej ankiecie, która trwała w miesiącach styczeń-marzec tego roku, zebrano ponad 1300 ważnych odpowiedzi.

W badaniu udział brały przede wszystkim osoby młode (w wieku 18-35 lat) stanowiły aż 83,5% wszystkich osób udzielających odpowiedzi. To, oczywiście, wpływa na to, jak wyglądają wyniki. Trudno się spodziewać po osobie, która uczy się jeszcze w szkole ponadgimnazjalnej, że będzie w stanie zarabiać dużo czy też posiadać na własność dom. Nie można jednak zapomnieć także, że to najczęściej osoby w tym wieku są dla firm najatrakcyjniejszą grupą odbiorców towarów i usług.

Ile zarabiamy i gdzie wydajemy?

Struktura zawodowa i wiek mają bezpośrednie przełożenie na strukturę zarobków w badanej grupie. Zdecydowaną większość stanowią osoby zarabiające do 3000 zł netto miesięcznie. Wpływ na taką strukturę zarobków ma zatem fakt, że zdecydowana większość respondentów i respondentek jest na początku swojej kariery zawodowej. Warto jednak zauważyć, że aż 13% badanych to osoby, które „na rękę” zarabiają ponad 5000 zł miesięcznie – w tym znalazło się blisko 2% osób, które zarabiają powyżej 15000 zł miesięcznie. To, bez wątpienia, bardzo atrakcyjna grupa docelowa dla sektora komercyjnego.

Co robią w wolnym czasie osoby LGBT? Odpoczywają, bawią się i spotykają ze znajomymi.

Jednym z ciekawszych wniosków z badania jest to, że osoby LGBT istotnie częściej, niż wskazują na to wyniki badania wszystkich Polek i Polaków, uprawiają jakiś sport. O ile w całej populacji Polski przyznaje się do tego ok. 2/3 badanych, o tyle w naszej społeczności tylko 20% osób twierdzi, że nie uprawia żadnego sportu. Do najpopularniejszych należą bieganie, pływanie i jazda na rowerze. Dość niski wiek osób odpowiadających na pytania sprawił, że stosunkowo sporo z nich nie posiada domu ani nieruchomości na własność. W odpowiedzi na to pytanie, zdecydowanie częściej odpowiadano „nie”.   Ponad 15% badanych osób odpowiedziało także, że w ciągu najbliższego roku planuje zakup samochodu. 18,5% badanych stwierdziło, że nie wie jeszcze, czy będzie się nad tym zastanawiać.

Podobnie jak w przypadku samochodów, nasze wybory konsumenckie zawsze zależą od wielu czynników. Wybieramy jedne produkty a nie drugie z powodu przyzwyczajenia, ceny, zaufania ale także rekomendacji znajomych czy też po prostu… ładnego opakowania.

Jak widać, osoby badanie starają się dokonywać wyborów racjonalnych i przede wszystkim: pewnych i opłacalnych. Coraz wyraźniej jednak widać, że coraz większe znaczenie mają także inne czynniki: w Polsce budzi się świadomość konsumencka. Ludzie coraz częściej wiedzą, że niska cena oznaczać może wyzysk ludzi, niszczenie środowiska naturalnego lub stosowanie niewłaściwych składników, które mogą szkodzić. Dlatego też z roku na rok obserwujemy coraz większy odsetek osób, które wybierają marki ze względu na to, że dbają one o to, by ich produkty były jak najmniej szkodliwe dla ludzi, środowiska i zrównoważonego rozwoju. Nas dodatkowo bardzo interesuje, jak firmy odnoszą się do osób LGBT. Firmy przyjazne i homofobiczne Fundacja LGBT Business Forum przyznaje nagrody dla firm najbardziej przyjaznych środowisku LGBT – Tęczowe Pszczoły. W roku 2015 nagrodę główną otrzymały media grupy Agora S.A. zaś rok wcześniej – Google Polska. W tym roku wyróżniono także mBank oraz Austriackie Forum Kultury. Wyniki analizowanego badania są jedną z podstaw, na bazie której jury – złożone z kilkunastu osób reprezentujących przeróżne organizacje pozarządowe zajmujące się tematyką osób LGBT – dokonuje wyboru. Osoby badane zapytano, czy w ogóle interesuje je kwestia bycia firmą przyjazną osobom LGBT.

Ponad 2/3 badanych osób stwierdziło, że jest to istotny dla nich czynnik. Wysoki odsetek cieszy ale wciąż jest wiele do zrobienia, by wszystkie osoby nieheteronormatywne były świadome tego, że wspieranie pewnych firm może szkodzić im w innych dziedzinach życia – bo pieniądze zarobione w ten sposób firma inwestuje w działania homofobiczne.

Warto podkreślić, że im zasobniejsze są portfele badanych osób, tym ważniejsze jest dla nich to, czy firma jest uważana za przyjazną osobom LGBT. Różnica pojawia się już w przypadku osób zarabiających powyżej 3000 zł „na rękę”. To wyraźny sygnał – także dla marek luksusowych – że muszą starać się działać na rzecz osób nieheteronormatywnych, by zyskać ich zaufanie.

Jakie więc marki uważamy za przyjazne osobom LGBT? W pierwszej dziesiątce firm nie znalazła się żadna rdzennie polska firma.

Firmy uważane za przyjazne osobom LGBT

  1. Google
  2. Apple
  3. Ikea
  4. Coca-Cola
  5. Facebook
  6. IBM
  7. Burger King
  8. McDonald’s
  9. Microsoft
  10. H&M
  11. Polskie Linie Lotnicze LOT

Warto pamiętać, że badanie robiono niedługo po tym, jak LOT na swojej stronie przygotował specjalną ofertę, w której zachęcał do podróżowania swoimi samolotami osoby LGBT. Za to działanie zresztą – mimo późniejszego złagodzenia przekazu – otrzymał w 2014 roku nagrodę Tęczowej Pszczoły w kategorii „Niespodzianka”. Stąd może właśnie wysoka, jedenasta lokata w zestawieniu najczęściej wymienianych marek przyjaznych osobom LGBT.

Niektóre marki są jednak uważane za homofobiczne. Przykładów nie trzeba szukać daleko – producent piwa Ciechan otrzymał w tym roku anty-nagrodę Tęczowej Osy, ponieważ jego właściciel wypowiadał się w mediach społecznościowych w sposób wulgarnie transfobiczny i homofobiczny. Firmy muszą więc uważać na to, jaki jest ich przekaz. Osoby LGBT bowiem są na to wrażliwe, co widać na poniższym wykresie.

Tylko co dziesiąta osoba nie zareaguje na informację o tym, że marka jest homofobiczna. Świadomość osób LGBT w tej kwestii jest więc bardzo wysoka. Zaskakująco wysoki jest też odsetek osób, które chcą w takiej sytuacji wysłać list protestacyjny do firmy – działanie takie deklaruje aż 11,2% badanych osób.   I na koniec ciekawostka z innej beczki. Fundacja LGBT Business Forum zapytała, czy respondentki i respondenci chcieliby wejść w związek partnerski, jeśli byłaby taka prawna możliwość w Polsce. Nie jest zaskoczeniem, że większość osób pytanych odpowiedziała pozytywnie. Zaskoczeniem może być jedynie skala i wielkość grupy odpowiadającej „tak”. Pamiętać bowiem należy, że zdecydowana większość z nich to osoby poniżej 35 roku życia.

Zmiany nadejdą już niedługo

Potencjał rynku osób LGBT powoli odkrywają także polskie firmy. Fundacja Wolontariat Równości, którą znacie przede wszystkim jako koordynującą przygotowanie Parady Równości, jeszcze w tym roku – przy współpracy z największymi firmami ubezpieczeniowymi w kraju – zaproponuje specjalne polisy stworzone z myślą o osobach nieheteronormatywnych. Ich specyfiką będzie przede wszystkim niedyskryminowanie osób w jednopłciowych nieformalnych związkach lub/i posiadających dzieci w takich relacjach. To jednak nie koniec a początek zmian!

Coraz więcej firm, skupionych m.in. w Platformie LGBT Business, którą prowadzi Fundacja LGBT Business Forum, chce przygotowywać specjalne produkty i usługi, skierowane do naszej społeczności. Od dawna w Polsce aktywnie reklamuje się – jako przyjazne osobom LGBT – miasto Wiedeń a już niedługo z podobną kampanią ruszać będzie miasto Berlin. Władze tych metropolii wiedzą bardzo dobrze, że stawianie na „różowe złotówki” bardzo się opłaca.

Nam pozostaje jedynie zachęcać do tego, by wybierać marki, które wspierają inicjatywy takie jak Parada Równości, przeglądy kina LGBT i inne wydarzenia kierowane do naszego środowiska. Pokażmy, że zależy nam na wspieraniu takich firm.

* * *

„Badanie rynku i środowiska pracy osób LGBTQ w Polsce 2015” przeprowadzono w okresie styczeń-kwiecień 2015 na grupie 1371 osób identyfikujących się jako osoby nieheteronormatywne. Badania były realizowane metodą wywiadów indywidualnych realizowanych online. Queer.pl było partnerem medialnym badania.

Cały raport do ściągnięcia w folderze na stronie lgbt.biz.pl.

Tekst opublikowano pierwotnie w serwisie queer.pl. Przedruk za zgodą redakcji.

Wypowiedz się! Skomentuj!